Środa to taka mała sobota. 



A więc już wyczekujemy nadchodzącego weekendu, który będzie dość owocny bo:
Po 1. Jest to długi weekend 

Po 2. Odbędzie się kolejne ciekawe szkolenie, na które czekałam od dawna.

A skoro już mowa o czekaniu to dziś garść informacji na temat tej ważnej umiejętności 

Umiejętność czekania to pierwsza ważna umiejętność, która jest bardzo przydatna i potrzebna.
Czas oczekiwania to czas bardzo często zdezorganizowany, który uczniom z zaburzeniami ze spektrum autyzmu często sprawia trudność. Ta grupa uczniów oraz dzieci z innymi złożonymi trudnościami komunikacyjnymi, powinni także nabyć pewne ważne i potrzebne umiejętności komunikacyjne. Jest to fundamentalna i kluczowa cecha, żeby zaplanować przyszłość naszym dzieciom w sposób samodzielny i niezależny, aby funkcjonowały w społeczeństwie, domu, przedszkolu, szkole oraz w różnych grupach zawodowych.


W każdym momencie życia jesteśmy często zmuszeni wykorzystywać tą ważną umiejętność. Czekamy na autobus, koniec pracy, w kolejce do kasy, za posiłkiem by zjeść a i w dialogu musimy poczekać na swoją kolej by odpowiedzieć nadawcy. 

Jak widać sytuacji, w których trzeba czekać jest naprawdę dużo, zarówno w szkole jak i poza nią, kiedy uczniowie muszą cierpliwie czekać. Dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu takie momenty bywają trudne do zaakceptowania a wynika to z braku przewidywalności, braku zajęcia, wskazówek i ram czasowych
. Naszym zadaniem jest pokazać i pomóc w jaki sposób można spędzić czas oczekiwania oraz nauczyć panowania nad swoimi reakcjami, aby były one kontekstowo poprawne.

Jest to umiejętność podstawowa
a na bazie umiejętności kluczowych z powodzeniem należy rozwijać umiejętności wyższego rzędu w tym uczenia się w grupie. 
Umiejętność czekania na swoją kolej oraz zabieranie głosu lub podejmowanie działań w odpowiednim momencie może pomóc grupie w osiąganiu jej celów i poprawić uczenie się u dzieci (Sommerville i Hammond, 2007)




