Dlaczego tak się zachowuje? – czyli o funkcjach zachowania

Nie da się ukryć, że najpoważniejsze przeszkody ⛔️jakie napotykamy w toku terapii, są to zachowania destrukcyjne dziecka, ucznia👧🏼🧒🏻.
Każde zachowanie niesie za sobą daną konsekwencję. Są takie zachowania, które zwiększają 📈prawdopodobieństwo pojawienia się w przyszłości ponownie tzn. wzmacniające. Są też takie, które niwelują 📉 dane zachowanie (karzące).
Jednak każde występujące zachowanie ma jakąś funkcje📊, chce nam powiedzieć dlaczego w określony sposób zachowuje się nasz uczeń, nasze dziecko??

Wyróżniamy cztery podstawowe funkcje:
🔹 Uwagowa
🔹 Autostymulacyjna
🔹 Unikająca
🔹 Pozyskania dostępu do przedmiotu

‼️ Zdarza się również zachowanie, gdzie występuje ono w więcej niż jednej funkcji w różnych sytuacjach. Wówczas mówimy o zmiennej funkcji zachowania.
💡Aby terapia przynosiła zamierzone efekty, należy znaleźć odpowiedź na pytanie: Jaką funkcje ma to zachowanie?

🔍Co możemy zrobić by dowiedzieć się o funkcji ?
Na samym początku zastanówmy się i zróbmy ocenę funkcjonalną. Musimy zaobserwować 👀i ocenić jakie są bodźce poprzedzające zachowanie 🔙 oraz jaka jest zmiana w środowisku występujące po zachowaniu 🔜.

ℹ️ Pamietajmy aby nie tłumaczyć zachowanie zaburzeniem, diagnozą jakie ma nasza dziecko, nasz uczeń. Chodzi mi głównie o to, że dziecko nie angażują się w dane zachowanie, ponieważ ma taką a nie inną diagnozę a dlatego, że to zachowanie przynosi mu jakąś konkretną korzyść, przyjemność itp.

📌 Zachowanie zawsze czemuś służy, gdy będziemy pracować na niwelowaniem zachowania kontekstowo nie poprawnego, musimy mieć na uwadze aby w zamian dać zachowanie kontekstowo poprawne tudzież miało taką samą funkcję zaspokojenia potrzeb. Dlaczego ? Ponieważ nie istnieje termin „brak zachowania”, nasze zmienione zachowanie zawsze musimy zastąpić innym zachowaniem społecznie akceptowanym w przeciwnym wypadku, gdy my tego nie zrobimy to nasz uczeń sam będzie szukał alternatywy.

👩🏼‍🏫 W momencie kiedy prawidłowo zrobimy ocenę funkcjonalną i dowiemy się co dane zachowanie daje naszemu uczniowi, wówczas możemy skutecznie pracować nad zachowaniem.

📖1. „A work on progress Behavior Management Strategies and a Curriculum for Intensive Behavioral Treatment of Autism” – R. Leaf, J. McEachin

Umów wizytę Online

Czy wiesz, że możesz umówić wizytę z terapeutą online nie tracąc czasu?

Zapisz się już dziś!

Wystarczy wybrać odpowiedni termin, podać wymagane dane i przyjść do gabinetu. To wszystko w prosty i intuicyjny sposób!

Zapisuje się!

POZOSTAŁE ARTYKUŁY

ZAPISZ SIĘ NA NASZ NEWSLETTER

Przeczytaj więcej artykułów

Aktualności
Maria Panek-Gawrych

Wesołych Świąt !

Z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia pragniemy życzyć pełnych radości i spokoju świąt . Niech ten czas będzie pełen ciepła i rodzinnej atmosfery. Dużo

Czytaj więcej
Aktualności
Maria Panek-Gawrych

Dzień Edukacji Narodowej

Drodzy Terapeuci / Nauczyciele! Z okazji Waszego dnia życzymy Wam dużo: A spiracji S ukcesów zawodowych P asji E nergii K reatywności T owarzyszącego optymizmu

Czytaj więcej

Copyright © 2022 by ASPEKT
Wszystkie prawa zastrzeżone. All right reserved.

Dlaczego tak się zachowuje? – czyli o funkcjach zachowania

Copyright © 2022 by ASPEKT
Wszystkie prawa zastrzeżone. All right reserved.