Pogoda za oknem nas nie rozpieszcza , temperatury coraz niższe
. W związku z tym możemy odczuwać spadek naszych chęci i motywacji do działania
a skoro już mowa o motywacji to rozwińmy temat. Dlaczego jest ona kluczowa w procesie edukacji? I czy bez motywacji możemy funkcjonować ? Sprawdźmy!
Motorem , który nas napędza do pewnego czynu/działania jest motywacja wewnętrzna (np. Codzienne ćwiczenia
aby przygotować się do maratonu) lub motywacja zewnętrzna (np. Nagroda/korzyść). Załóżmy, że coś robimy i doprowadza nas ta czynność do pożądanych efektów – wówczas jesteśmy w przyszłość skłonni jeszcze raz wykonać tą czynność, aby uzyskać taki sam efekt. Możemy wtedy powiedzieć, że efektem naszej czynności była pozytywna konsekwencja, która nas motywuje do tych samych zachowań w przyszłości. W pracy z uczniami, dziećmi motywujemy ich najczęściej poprzez wzmacnianie jednak należy pamiętać o pewnych regułach
:
Wzmacniamy tylko takie zachowania, które chcemy aby wystąpiły ponownie (musimy pamiętać czym jest wzmacnianie i kiedy ma miejsce) nie wzmacniamy zachowań kontekstowo niepoprawnych.
Odpowiednio rozkładajmy ilość wzmocnień – po to, aby sukcesywnie wycofywać motywację zewnętrzną na potrzebę motywacji wewnętrznej.
Dobieramy wzmocnienia do dziecka/ucznia nigdy odwrotnie – dlatego gdyż to co jest dla jednej osoby wzmocnieniem dla drugiej w ogóle nie musi być atrakcyjne. Indywidualne podejście do dziecka jest kluczem by dziecko mogło prawidłowo się rozwijać.
Mądre, efektywne wzmocnienia to zwłaszcza te wzmocnienia występujące naturalnie, czyli takie które są częścią sytuacji ucznia w której się znajduje.
Podstawą wzmacniana jest wiedza na temat samego procesu, niezależnie w jakim nurcie prowadzimy terapię – musimy wiedzieć jak uczyć skutecznie, aby dziecko zdobytą wiedzę mogło utrwalić i wykorzystać w różnych środowiskach a co ważne jak rozwijać motywacje wewnętrzną.
Dobrego tygodnia