Po ostatnich konsultacjach, terapiach i rozmowach z Rodzicami zauważyłam potrzebę napisania tego postu szybciej niż chciałam
.

A Ty z jakimi zachowaniami się spotkałeś/aś? Napisz w komentarzu 

Dla rodziców
jak i dzieci jest to ogromne źródło stresu i frustracji. Dla dziecka
są one niezwykle skuteczną strategią adaptacji i radzenia sobie z rzeczywistością. Każde zachowanie adaptacyjne, które przynosi pożądane efekty (niezależnie czy dzieje się tak od roku czy od kilku lat), są one bardzo odporne na zmianę.



Podczas pracy nad tymi zachowaniami ważne jest abyśmy mieli świadomość, że zachowania mogą eskalować
, zwiększyć swoją częstotliwość i intensywność. Dlaczego 
A no dlatego, że dzieci bardzo się niepokoją
kiedy próbujmy zabronić im reagowania w sposób, który okazał się być dla nich bardzo skuteczny.




Które zachowania są niepożądane 


Do zachowań niepożądanych powinniśmy zaliczyć zachowania typu odreagowującego np. napady złości, agresja, nieposłuszeństwo. Niekorzystny wpływ na rozwój dziecka mogą mieć również zachowania z natury bierny np. dekoncentracja, brak udziału w aktywności, izolowanie się. Nie zaliczymy ich jednak do typowych zachowań destrukcyjnych. Śmiało jednak można podsumować, że każde zachowanie, które powstrzymuje proces uczenia się, powinno być uznane za zachowanie niepożądane.
Od czego zacząć


















Starajmy się stworzyć takie sytuacje/miejsce, gdzie dziecko będzie chętnie wracało wówczas zyskamy możliwość do uczenia „przy okazji”.





Jest to tylko krótki zarys o zachowaniach destrukcyjnych. Każda nasza ingerencja powinna być przemyślana i opanowana. Jednak żeby móc zrozumieć skąd biorą się zachowania destrukcyjne, należy poznać ich funkcje
ale o tym kiedy indziej .



